EXPERTNÉ FÓRUM

download

Ladislav Matejka, SaS

Železnice boli dlhodobo podfinancované, neprebehli ani základné opravy či modernizácia, pričom máme za to, že je možné využiť eurofondy, ktoré sú podľa nás aj vhodným zdrojom na vyriešenie súčasnej situácie. Na zlepšenie kvality železničnej infraštruktúry odporúčame v čo najvyššej miere využiť financie z „Plán obnovy a odolnosti SR" ako aj z Programu Slovensko 2021 – 2027

download

Igor Janckulík, KDH

KDH považuje železničnú dopravu nielen za energeticky účinnejšiu a bezpečnejšiu než cestná doprava, ale aj za ekologickú formu dopravy. Aj preto KDH podporuje rozvoj železničnej dopravy. Železničnú osobnú dopravu považuje za kostru verejnej dopravy, na ktorú budú nadväzovať prímestská a mestská hromadná doprava.

download

Peter Kmec, Hlas - sociálná demokracia

"...súhlasím s Vami, že takéto významné rozhodnutia by mala riešiť nová vláda, ktorá vzíde zo septembrových volieb. Som zástancom rozvoja železničnej dopravy, do ktorej by sme mali investovať oveľa väčšie zdroje," vyjadril sa k návrhu na zníženie zliav na prepravu

download

Rudolf Jurík, exriaditeľ Centrum logistiky a obstarávania - ŽSR

Ďalšou významnou osobnosťou, ktorá sa pripojila k nášmu odbornému fóru, je dopravný expert a bývalý riaditeľ Centra logistiky a obstarávania ŽSR Rudolf Jurík.

V spolupráci s ním sme rozšírili zoznam našich cieľov o nový bod Optimalizácia a ozdravenie podnikov poskytujúcich služby železničnej dopravy a spravujúcich železničnú sieť. Poskytol nám aj exkluzívny článok, v ktorom vysvetľuje význam tohto cieľa.

WhatsApp Image 2023-07-04 at 16.29.26

Ing. Patrik Benka, výkonný riaditeľ AROS

AROS (Asociácia železničných dopravcov Slovenska)

Zdieľame postoj iniciatívy Na železnicu, že cena za železničnú dopravnú cestu má byť stabilná a predvídateľná. Rovnako zdieľame aj postoj k navrhovanej stratégii MD k nastaveniu udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu. Znevýhodnenie nákladných železničných dopravcov na Slovensku by znamenalo presun ďalšieho objemu prevážaného tovaru na cesty, odklon mnohých tranzitných prepráv z našich železníc cez okolité štáty a všetky aspekty s tým súvisiace, obzvlášť v oblasti ekológie a trvale udržateľného rozvoja.

WhatsApp Image 2023-07-04 at 16.31.26

Mgr. František Zaparanik, predseda OZŽ

OZŽ (Odborové združenie železničiarov)

Rovnako ako iniciatíva Na železnicu považujeme za nesmierne dôležité, aby cena za železničnú dopravnú cestu bola stabilná a predvídateľná. Materiál predkladaný MD - nastavenie udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu vôbec neodstráni nedostatok finančných prostriedkov do železničnej infraštruktúry na údržbu, odloženú údržbu a investície na obnovu (bez eurofondov), už aj tak veľmi zlej železničnej infraštruktúry, na ktorú nás už upozorňujú okolité krajiny. Naopak, znevýhodnenie nákladných dopravcov bude mať za následok obchádzanie našich železníc cez okolité štáty v ešte väčšej miere, ako je tomu teraz. Okrem toho máme záväzok presunúť do roku 2030 až 30% cestnej nákladnej dopravy nad 300 km na železničnú, či vodnú dopravu a do roku 2050 by to malo byť viac ako 50%. Hovoríme o ekologickejšej a zelenšej doprave. MD SR v tomto smere prešľapuje na mieste a nevytvára podľa nášho názoru podmienky na splnenie tejto stratégie. Rovnako zdieľame názor, že je potrebné riešiť tému Jednotných vozňových zásielok, ktoré by mali napomôcť presunu väčšieho množstva prevážaného tovaru z ciest na železnice.

WhatsApp Image 2023-07-04 at 17.59.43

Dušan Kaša, prezident Federácie strojvodcov

FSSR (Federácia strojvodcov Slovenskej republiky)

Rovnako ako iniciatíva Na železnicu, aj my sa pýtame, čo viedlo tvorcov navrhovanej stratégie MD k nastaveniu udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu k tomu, že z čiastky 22,5 milióna EUR určenej na zľavu z poplatku za železničnú dopravnú cestu, o ktorých sme sa bavili za okrúhlym stolom, zrazu vyčlenili 7,5 milióna EUR pre ŽSR na zanedbanú údržbu. Pritom je to z pohľadu zanedbanej údržby kvapka v mori, ktorá ale výrazným spôsobnom zasiahne najmä dopravcov a nepomôže to vôbec v ničom. V najbližšom termíne požadujeme zvolať sekčnú tripartitu.

WhatsApp Image 2023-07-05 at 08.45.51

František Demko, predseda rady OAVD

OAVD (Odborová asociácia výpravcov a dispečerov)

Súhlasíme s iniciatívou Na železnicu, ktorá ostro kritizuje navrhovanú stratégiu MD k nastaveniu udržateľnej stratégie poplatkov za železničnú dopravnú cestu. Prijatie tohto opatrenia by malo za následok, že konkurencieschopnosť slovenských železníc ešte viac klesne, pretože približne porovnateľná cena na ŽDC s okolitými štátmi stúpne a to je pri poznaní nekvality našich tratí jediné, v čom sa dokážeme porovnávať. Už teraz je trend, že niektorí železniční dopravcovia obchádzajú Slovensko z dôvodu „tristného“ stavu železničnej infraštruktúry, a toto je iba ďalší dôvod na obchádzanie Slovenska. Jedným z dôsledkov by mohlo byť aj rušenie pracovných miest v slovenskej časti prevádzky firiem, ktoré budú nútené ukončiť svoje pôsobenie na slovenských železniciach.

NK_foto_2

Ing. Miroslav Dzurinda

Odborník na údržbu a opravu železničných koľajových vozidiel, bývalý riaditeľ Divízie koľajových vozidiel ŽSR, CEO ŽOS Nymburk, GR ŽOS Zvolen.

S veľkou radosťou predstavujeme Miroslava Dzurindu, s ktorým sme nadviazali spoluprácu a bude sa spolupodieľať na tvorbe nášho programu.

Miroslav zbiera skúsenosti zo železničného prostredia celý svoj profesný život a stal sa tak prirodzene uznávaným odborníkom v tomto odvetví. Veľmi nás teší, že s Miroslavom rezonuje náš program, ktorý chce podporiť. Postupne budeme zverejňovať odborné texty k jednotlivým témam nášho programu a pozerať sa tak hlbšie pod pokličku železničnej dopravy.