Na Slovensku stále nie sú dokončené alebo modernizované kľúčové dopravné uzly, schválenie osvedčenia o strategickej investícii je pozitívnym krokom

Občianska iniciatíva Na železnicu vníma krok vlády a jej schválenie osvedčenia o strategickej investícii pre desať cestných a šesť železničných stavieb, za pozitívne. Do výberu sa dostali všetky vládne diaľničné priority aj medzinárodné železničné trate do Česka a Rakúska. Dopravná infraštruktúra na Slovensku je však dlhodobo nedostatočne financovaná. Bývalý minister dopravy Andrej Doležal v minulosti prejavil obavy z toho, že Slovensko nestihne dokončiť ani diaľničnú, ani železničnú časť európskych TEN-T koridorov do roku 2030. Iniciatíva by preto uvítala viac strategických investícií smerujúcich do železničnej infraštruktúry.


Na Slovensku stále nie sú dokončené alebo modernizované kľúčové dopravné uzly. Často sa tu preto stávajú nehody a doprava pravidelne kolabuje. Z hlavných železničných koridorov na Slovensku sú modernizované len úseky Bratislava-Žilina, Žilina-Kysucké Nové Mesto a krátky úsek Poprad-Svit-Lučivná. Dokončenie ostatných častí je v nedohľadne. „Trate sa síce obnovujú za miliardy eur, ide však iba o trate pre osobnú dopravu, na ktoré sa paradoxne nákladná doprava z kapacitných dôvodov už nezmestí,“ uviedol Ján Biznár z Asociácie železničných dopravcov Slovenska.

„Pri nástupe do funkcie sme dali verejnosti sľub, že rozostaviame Slovensko a toto je ďalší zásadný krok k tomu, aby sme tento záväzok splnili,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.

Všetky projekty, ktoré dnes získali osvedčenie o strategickej investícii, sú súčasťou TEN-T siete a spĺňajú aj ďalšie podmienky na to, aby sa mohli stať strategickou investíciou, vrátane toho, že suma je vyššia ako 50 miliónov €. V zozname sú všetky chýbajúce úseky D3, R4 Lipníky – Kapušany, dokončenie D1 do Košíc, 4 úseky rýchlostnej cesty R2 a 1 diaľničný privádzač, zo železničných projektov sú to 2 úseky na severnej trati do Košíc, trate z Devínskej Novej Vsi do Česka aj Rakúska a tiež modernizácia trate medzi Čadcou a Krásnom nad Kysucou.

„Toto nie je finálny zoznam, ďalšie projekty v budúcnosti budú celkom určite pribúdať. Zároveň však upozorňujem, že nie všetky stavby z tohto zoznamu sa hneď začnú stavať či obstarávať. K mnohým z nich ešte vedie dlhá cesta, ale zaradením medzi strategické investície umožníme ŽSR či NDS výrazne urýchliť ich prípravu,“  uzavrel minister Ráž.

Zoznam projektov

Diaľnice

D3 Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto

D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica

D3 Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil

Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina I. etapa

D1 Turany – Hubová

R4 Lipníky – Kapušany

R2 Šaca – Košické Oľšany, I. úsek

R2 Zvolen Západ – Zvolen Východ

R2 Bátka – Figa

R2 Zacharovce – Bátka

Železnice

Čadca – Krásno nad Kysucou

Markušovce – Vydrník

Devínska N. Ves– Malacky a Kúty– št. hranica SR/ČR

Malacky – Kúty

Devínska Nová Ves – Marchegg (zdvojkoľajnenie)

Liptovský Hrádok – Paludza